Cum a devenit Pepsi putere militara cu armele rusilor

Desi pare incredibil, aceasta poveste se bazeaza pe fapte cat se poate de adevarate. Pepsi a fost primul produs occidental vandut in URSS. Putina lume stie ca, in urma acestei colaborari comerciale, Pepsi a ajuns chiar sa detina o parte a flotei sovietice.

 

Presedintele american Eisenhower dorea ca oamenii din URSS sa afle cat mai multe detalii despre stilul de viata american si despre beneficiile capitalismului fata de sistemul comunist. Astfel, in 1959, se organizeaza la Moscova, expozitia “Nationala Americana”. La aceasta expozitie, SUA, au fost reprezentate de catre Richard Nixon, pe atunci vicepresedinte al tarii.

In timpul unei intalniri dintre Nixon si Hrusciov, liderul de atunci a URSS, spiritele s-au incins destul de tare deoarece nu se putea stabili care sistem, cel capitalist sau cel comunist, era mai bun. In acel moment, Donald M. Kendall, presedinte de marketing al Pepsi, are o idee geniala si ii ofera lui Hrusciov un pahar cu Pepsi, pentru a se racori. Astfel s-a creat nu numai cadrul patrunderii companiei americane in piata din URSS dar si cadrul uneia dintre cele mai populare fotografii din istoria Pepsi.

 

 

 

Povestea continua in 1971, cand Nixon era presedintele SUA si Kendall presedintele Pepsi. Acesta este anul in care se reuseste introducerea bauturii in URSS. Singura problema care statea in fata acestei aliante comerciale era faptul ca URSS nu avea acces la valuta si americanii nu puteau accepta o plata in ruble. Soluția aleasă a fost un troc, destul de ciudat dar foarte convenabil pentru ruși, căci au optat să plătească cu vodkă, și nu orice vodkă, ci Stolichnaya, un brand la care se spune că a contribuit și Mendelev, stii voi, autorul “tabloului” colorat din laboratoarele de chimie. Trocul a rămas în istorie, Pepsi reușind să devină primul produs occidental ce a reușit să penetreze piața comercială a lagărului sovietic.

In 1989, odata cu sfarsitul URSS, acordul dintre americanii de la Pepsi si sovietici ajunge si el aproape de final si se incep negocierile pentru unul nou. Pe vremea aceea, Pepsi avea deja mai mult de 20 de fabrici în URSS, care îmbuteliau băutura pentru a fi distribuită. Noul acord comercial avea un cost de aproximativ trei miliarde de dolari, așa că era evident că Stolichnaya nu era suficientă pentru a acoperi costurile. URSS inca avea dificultati sa faca schimb de valuta asa ca se cauta, din nou, o solutie alternativa de plata.

 

 

Daca in anii ’70 rusii aveau prea multa vodka, in ’89, se pare, ca aveau prea multe submarine… Astfel, sovieticii se ofera sa plateasca Pepsi cu o parte a flotei navale. Compania americana a acceptat acordul, deoarece știa că este singura modalitate de a continua să vândă Pepsi în URSS. Intelegerea a inclus 17 submarine, un crucișător, o fregată și un distrugător, care au fost vândute unei companii suedeze pentru reciclarea resturilor. Totusi, pana la finalizarea vanzarii catre suedezi, Pepsi a devenit una dintre cele mai mari puteri militare ale lumii, detinand a 6-a flota de submarine, de pe planeta.

 

Aici discutam